Blog

NAAR OVERZICHT

 

5 fases van gedragsverandering

 

De vorige keer hadden we het over gedragsverandering en de belangrijkste aspecten waar een coach rekening mee moet houden. Dit keer gaan we verder in op de 5 fases van gedragsverandering en de rol van de coach per fase.

 

De eerste fase is pre-contemplation (niet denken). In deze fase zijn mensen zich niet bewust van een bepaald gedrag en zien activiteit of verandering van hun huidige patroon niet als noodzaak om aan te passen of te veranderen.
 

De tweede fase is contemplation (denken). Mensen in deze fase zijn veranderen nog niks aan hun leefstijl. Ze zien wel in hoe belangrijk het is om hun huidige gedrag te gaan veranderen. Ze gaan nadenken over de voor-en nadelen van hun huidige gedrag en het gewenste gedrag. Hoe dan ook veranderen ze nog niks. Ze zijn zich van een of meerdere aspecten bewust (activiteit, zitgedrag, voeding, stress, slaap, etc.), maar het blijft bij nadenken. 

 

De derde fase is preparation (voorbereiding). In de voorbereidingsfase zijn ze zich vooral mentaal en fysiek aan het voorbereiden op een verandering in gedrag en activiteitenpatroon. Beslist om een startpoging te overwegen in de directe toekomst. Dit kan een sporadische wandeling zijn, het nemen van de trap i.p.v. de lift of het aanschaffen van nieuwe sportkleding. Deze fase duurt ongeveer 30 dagen.
 

De vierde fase is de actiefase. Tijdens deze fase gaat men echt aan de slag. Het kan zijn het starten bij de sportschool. Het implementeren van een voedingsplan onder begeleiding van een diëtist of het volgen van coaching sessies bij een personal coach. Deze fase duurt minimaal 6-7 maanden.
 

Na de actiefase volgt de Maintenance fase. In deze fase volgt men een plan. Gaat voor een periode van minimaal 6 maanden regelmatig naar de sportschool of houdt een voedings-en activiteiten plan vast voor deze periode. Er heeft een gedragsverandering plaatsgevonden.

 

De ‘ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in’ klant

Het is van groot belang om rekening te houden met deze fases, wanneer je een afspraak hebt met een potentiele nieuwe klant. Want hoewel jij kan denken dat deze klant al in de voorbereidingsfase zit, omdat deze met jou als coach afspreekt hoeft dat helemaal niet altijd zo te zijn. Zie bijvoorbeeld de volgende situatie:

 

Je hebt een afspraak gemaakt met een potentiele nieuwe klant. Deze klant was door zijn dokter verteld dat hij een extreem hoog cholesterol gehalte heeft en door zijn overgewicht genoodzaakt is om af te vallen. De dokter heeft benadrukt dat hij echt actiever moet gaan worden en bewust met een voedingsplan aan de slag moet gaan. Ook om zo te voorkomen dat hij aan zware medicatie moet vanwege alle slechte lichamelijke condities. De klant geeft in het gesprek aan dat hij het helemaal niet leuk vindt om te sporten en dat hij door zijn werk ook veel aan het reizen is, dus zijn voeding veranderen wordt ‘onmogelijk’. De enige reden waarom hij met jou heeft afgesproken blijkt een belofte aan zijn vrouw te zijn…

 

Meer nadelen

Kijkend naar de geschetste situatie, in welke fase denk je dat deze persoon zich bevindt? Denk je in de pre-contemplation, dan heb je het juist! Iemand in de pre-contemplation fase (niet nadenken) ziet de de waarde van een actievere levensstijl en de aanpassingen die daarvoor nodig zijn nog helemaal niet in. Hij ziet meer nadelen dan voordelen aan veranderen.

 

Niet meteen adviseren

Wanneer je als fitness professional iemand spreekt die zich in de pre-contemplation fase bevindt, wil je niet meteen beginnen over fitness en beweegadvies in de sportschool, omdat deze persoon daar nog totaal niet mee bezig is. In plaats daarvan moet je de gesprekstijd benutten om hem te informeren over de risico’s van inactiviteit en dat activiteit een positief effect zal hebben. Om er zo voor te gaan zorgen dat deze persoon het gaat overwegen en erover na gaat denken over een verandering in zijn levensstijl.

Je wilt dus niet alleen vaststellen in welke fase iemand zit, maar ook meteen een gepaste strategie en doelen stellen die de klant kan helpen om de actie en maintenance fase te bereiken.

 

Terugvallen is heel normaal

Als laatste is het belangrijk om te onthouden dat een gezondere leefstijl geen ‘quick fix’ is, maar een lange termijn doelstelling. Zo’n aanpassing kost tijd en geduld, het is een kwestie van stap voor stap progressie boeken. Help de klant begrijpen dat deze progressie ook samen gaat met relapses (terugvallen) en dat dit ook volkomen normaal is. Het terugvallen of afwijken van het gestelde beweeg en/of voedingsplan is heel gewoon. Het is geen falen of een reden om het dan maar op te geven, het zijn leermomenten.

 

Zorg voor de juiste motivatie en coaching om je klanten te binden en lange termijn gedragsverandering te realiseren.

 

 
 
LAPT OPLEIDINGEN
MEER INFO
Klantenbinding
door gedragscoaching
MEER INFO
FLEX MODEL
MEER INFO