Blog

NAAR OVERZICHT

 

Eerste hulp bij een motivatie dip

 

Wat doe je als je klant het even niet meer weet? Als hij vastloopt, opeens andere prioriteiten heeft en zich steeds vaker afmeldt? Wat doe je als de welbekende dip om de hoek komt kijken?

 

Als PT-er weet je het als geen ander: motivatie is een moeilijk ‘iets’. Aan het begin zijn onze klanten volledig overtuigd en geven ze vaak meer dan 100%. Ze willen niets liever, maar deze motivatie zakt weg en dan is het aan jou om de klant te bereiken.

 

Hoe dit gaat, legt Bas uit in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=xs6PpN0Te8Y

 

De dip

Wij noemen het liever een terugval en dat is misschien niet eens het beste woord. Het is namelijk part of the proces. Het hoort bij de vijf fases van gedragsverandering. Je kunt het een zesde ‘fase’ noemen. Een stap terug, om er vervolgens weer twee te zetten.

 

Voor jou

Vóórdat de klant kiest voor een personal trainer of een traject, is er vaak al heel wat door deze persoon heen gegaan. Er gaat een gevoel of situatie aan vooraf. Soms een waarschuwing: het getal op de weegschaal of zelfs ziekte en fysiek ongemak. Soms het besef dat ze zo niet langer willen doorgaan en soms met de vraag om meer te weten/leren en (verder) te verbeteren. Dit heeft ook te maken met de fases van gedragsverandering. Het kennisniveau van je klant over gezondheid, sport en voeding is belangrijk om als coach op te anticiperen.

 

Terugvallen is heel normaal

Het is belangrijk om te onthouden dat een gezondere leefstijl geen ‘quick fix’ is, maar een lange termijn doelstelling. Zo’n aanpassing kost tijd en geduld, het is een kwestie van stap voor stap progressie boeken. Dat weet jij, maar zorg dat je klant dat ook snapt. Help de klant begrijpen dat de gewenste progressie, samen gaat met relapses (terugvallen) en dat dit ook volkomen normaal is. Het terugvallen of afwijken van het gestelde beweeg en/of voedingsplan is heel gewoon. Het is juist geen falen of een reden om het dan maar op te geven, het zijn leermomenten.

 

Noteer dit:

Als trainer kun je je klant het beste vooraf ‘waarschuwen’ dat een dip, hoewel het verkeerd en misschien zelfs fout voelt, heel normaal is. Vervolgens moet je zorgen dat je inspeelt op de juiste momenten en het juiste niveau. Prikkel de klant op verschillende manieren en zorg ervoor dat er een eigen weg wordt gecreëerd. Een leven lang volledig volgens voedingsplan eten is geen optie en denken dat alleen dat zorgt voor succes is onnodig. Zorg dat je ze helpt bij hún manier. Hun, hoe suf het ook klinkt, levensstijl. 

 
 
LAPT OPLEIDINGEN
MEER INFO
Klantenbinding
door gedragscoaching
MEER INFO
FLEX MODEL
MEER INFO