Blog

NAAR OVERZICHT

 

GEDRAGSVERANDERING: Kun je iemand anders veranderen?

 

Verandering begint bij de basisbehoefte: waar komt motivatie vandaan? De psychologische drive om gedrag te veranderen, is wat telt. Er zijn 2 soorten motivatie: intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie.

 

  1. Intrinsieke motivatie
    Intrinsieke motivatie komt van binnenuit (plezier en bevrediging). Dus zelfs al zou je met een beetje magie ervoor zorgen dat je gezond, slank en sterk bent, dan zou je nog steeds blijven sporten, omdat je het zo leuk vindt.
     
  2. Extrinsieke motivatie
    Extrinsieke motivatie is een factor van buitenaf. Je wilt een schuldgevoel vermijden of een beloning ontvangen, je wilt je uiterlijk veranderen of je gezondheid verbeteren. Of je nu je bloeddruk wilt verlagen, je weer in die skinny jeans wil passen of je PR wil verbeteren bij het bankdrukken.

Je hoeft niet te beslissen welke variant bij jou past

Niemand is volledig intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd. Intrinsieke motivatie zorgt er echter wel voor dat je bepaald (gewenst) gedrag kunt volhouden. Wat wij coaches en PT-ers met onze klanten willen bereiken, is dat ze alle voordelen van bewegen zien en ervaren (onder andere meer energie, beter slapen, minder stress), zodat ze nieuw en aangepast gedrag kunnen ontwikkelen.
 

Zelfeffectiviteit: geloof je in jezelf?

Naast motivatie is er een andere zeer belangrijke factor waar je als coach rekening mee moet houden: de zelfeffectiviteit. Heeft de klant het gevoel dat een gestelde taak of doel ook echt haalbaar is? Het zelfvertrouwen van de klant heeft invloed op jouw rol als coach.

Als een klant een erg hoog niveau van zelfeffectiviteit heeft, dan heb jij als coach meer een begeleidende rol om de juiste technieken, leuke nieuwe oefeningen, lekkere recepten en handvatten aan te reiken. Voor klanten met een laag niveau van zelfeffectiviteit, kun je beter niet focussen op frequentie en intensiteit, maar op basisbehoeften, doelstellingen en zelfvertrouwen om de gestelde taak, doel en programma met plezier vol te blijven houden.

 

In de praktijk

Een klant kan bijvoorbeeld in de eerste week een appel eten en 10 minuten per dag gaan wandelen. Dit is voor die persoon misschien al een enorme aanpassing. Het is dus van belang om eerst bewust te worden dat de klant plezier moet beleven aan het doen van de nieuwe activiteiten en gezondere voeding en pas daarna kun je langzaam stappen maken in het proces van gedragsverandering.

 

Motivational interviewing: vooral goed luisteren

Bij interactie met klanten zijn PT-ers vaak bezig om de klant enthousiast te krijgen over het gehele traject van bewegen, gezond eten en alle veranderingen in gedrag. Een techniek als motivational interviewing kan gebruikt worden om de basisbehoeften van de klant te ontdekken. Tijdens deze gesprekken is het van belang vooral goed te luisteren, de juiste informatie te verstrekken en de juiste vragen te stellen. Bouw hiermee zelfvertrouwen op en moedig de klant aan om zelf met oplossingen en ideeën te komen.
 

“Een oplossing is goed als de klant hem zelf bedenkt.” -Peter Wolfhagen
 

Dit zal ervoor zorgen dat je doelstellingen stelt met de klant die leiden tot succes. En de instelling en intentie van deze doelstellingen hebben weer te maken met de zelfeffectiviteit en dus de bereidheid om te veranderen. Dit kunnen we heel goed weergeven in het Trans Theoretisch Model (TTM) voor gedragsverandering. Door te bepalen in welke fase een klant zit met een specifiek gedrag kun je kiezen welke stap er gemaakt moet worden om een progressie in gedragsverandering te realiseren. De volgende keer meer over de 5 ‘Stages of Change’ en de bijbehorende rol van de coach in elke fase.

 

So stay tuned!

 
 
LAPT OPLEIDINGEN
MEER INFO
PT EVENT 1/2016
MEER INFO
FLEX MODEL
MEER INFO