Blog

NAAR OVERZICHT

 

Het ‘maandag’ syndroom

Wat is het maandag syndroom?

Of je nu vet wilt verliezen, spiermassa wilt aankomen of gewoon gezonder wilt gaan leven: er zijn drie zaken waar je flink wat aanpassingen in zult moeten maken. Je voedingsplan, je houding en het belangrijkste: je houding ten opzichte van je voedingsplan.

 

Het volgen van een plan is (voor de meeste mensen) een gevecht op zich en dat hangt voor het grootste gedeelte af van de juiste instelling.

 

Om even een voorbeeld te geven

Stel je bent goed bezig met je voedingsplan. Op een dag ga je lekker lunchen met een vriend(in) en terwijl zij een heerlijke hamburger kiest, zit jij plichtmatig op je spinaziesalade met kip en een beetje olijfolie te kauwen. Je volgt je plan nu al beter dan verwacht. Je haalt vezels en antioxidanten uit spinazie, eiwitten uit kip en enkele ‘enkelvoudig onverzadigde’ vetten uit olijfolie.

 

Je zou trots op jezelf moeten zijn. Maar dat ben je niet. Je bent chagrijnig en je hebt nog steeds honger. Eigenlijk wilde jij ook zo’n overheerlijke hamburger.

 

In tweestrijd

Wat je op zo’n moment denkt, is het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen. Uiteindelijk zal je ergens aan toegeven en dan is vaak je wilskracht niet genoeg. Als je, net zoals ik, vaak in deze situatie zit dan weet je dat je wilskracht het soms flink te verduren heeft. Je wilt sterk blijven, maar aan het einde van het verhaal besluit je dan toch een toetje te delen.

 

Plannen en doen

OK, laten we even vaststellen dat het eten van een halve brownie in een restaurant nou niet echt helpt bij het verliezen van vetmassa, maar het zal ook niet al je plannen helemaal in de war schoppen. Het probleem is dat het niet bij die ene of zelfs halve brownie blijft...

 

Morgen weer een dag

Met meer dan 10 jaar ervaring in het begeleiden van klanten heb ik het vaak gezien: voor de meeste mensen is het erg moeilijk om ‘snoepen’ te handhaven. Wanneer de ‘fout’ is gemaakt, is het klaar. Het kwaad is geschied en doorgaan lijkt de enige optie. Als je buiten je voedingsplan om de fout in gaat, maken de meeste mensen het alleen maar erger. Na het eten van die halve brownie is de gedachte: “Nu is het toch al gebeurd, dan eet ik vandaag gewoon waar ik zin in heb en start ik morgen weer opnieuw”.

 

En overmorgen nóg een dag

Hoewel deze gedachte al erg genoeg is, gaan de meeste mensen de volgende dag en de dag daarna vaak gewoon verder met snoepen en overmatig schransen. Ze zeggen dan vaak: “Morgen eet ik weer gezond” of: “Nee, maandag ga ik weer starten”.

 

Maandag, maandag, maandag

Maandag is de meest drukke dag op de sportschool. Dat is geen verrassing als je kijkt naar alle foodlogs, waarbij de maandag altijd de dag van ‘compensatie diëten’ is. Maandag is daardoor de meest gevaarlijke dag van de week. Niet de maandag zelf, maar juist het idee van maandag is gevaarlijk. De maandag altijd zien als een nieuwe start is hetzelfde als jezelf steeds de kans te geven om het vanaf maandag ‘goed te maken’. Dit is wat ik bedoel met het ‘Maandag Syndroom’. Wanneer je wilt beginnen met een trainings-en of voedingsplan zijn vaak de meeste reacties:

 

In de afgelopen jaren heb ik veel voedingsplannen geschreven. Iedereen is anders en heeft zijn of haar eigen voorkeuren. Van belang is hierbij:

 

“Maandag ga ik naar de sportschool.”

 

“Vanaf maandag ga ik echt beginnen.”

 

“Strak voedingsplan vanaf maandag! Vandaag mag het nog, dus moet ik er nog van genieten”

 

Wanneer je al met een plan bezig bent zijn dit vaak de excuses die je hoort:

 

“Ik heb twee keer niet kunnen trainen, het was ook zo druk deze week. Ik heb ook wat extra rust nodig en start maandag weer gewoon.”

 

“Ja, nu heb ik die brownie op en is vandaag toch al verpest. Maandag pak ik het weer op."

 

“Ik drink vanavond een paar biertjes, maar maandag ga ik echt weer serieus aan de slag.”

 

Deze ‘goedpraters’ staan succes in de weg. Het verzinnen van smoesjes en het uitstel van ‘goed gedrag’ laat je na één misstap juist stuurloos verder gaan. En erger nog, het moedigt je aan om op te geven, omdat je jezelf voor de gek houdt met de gedachte dat je altijd opnieuw kunt beginnen. Het is heel gek: we weten allemaal dat we constant hetzelfde doen, maar verwachten toch steeds een ander resultaat. Elke maandag weer!

 

Hoe gaan we dat nu oplossen? Begin met de volgende twee stappen:

 

  1. Verwijder de ‘Maandag start ik weer’ knop uit je patroon

We moeten ons nu realiseren dat er helemaal niets speciaals is aan maandag. Deze dag heeft geen magische krachten waardoor het meer of minder effect heeft om je doelen te bereiken.

Het feit dat de kalender aangeeft dat de maandag het begin van de week is, betekent ook niet dat je meer gewicht kunt tillen of meer vet verbrandt dan op dinsdag. Maandag is gewoon een dag, denk daar eens over na.

 

Het begin van de werkweek hoeft niet automatisch het begin van alles te betekenen. Zodra je dit beseft, heb je weer controle over je plan. Zo kun je je plannen veel sneller oppakken en hoef je niet steeds opnieuw te beginnen.

 

Om mijn klanten met dit probleem te helpen zorg ik ervoor dat de maandag niet altijd het startpunt is. Ik begin de programmering bijvoorbeeld op donderdag, zodat de motivatie van nieuwe workouts ze door het weekend heen helpt. Het weekend is toch de tijd waar vaak de meeste fouten worden gemaakt. Met nieuwe motivatie houden ze het beter vol. Soms plan ik zelfs een rustdag in op maandag. Maandag is vaak een drukke dag op het werk en als ik dan het idee wegneem dat ze ook nog naar de sportschool moeten, is er meer toewijding tijdens de rest van de week.

 

  1. Leer om een kleine fout te maken

Als je erachter bent gekomen dat ‘cheaten’ of ‘bingen’ je tegenhoudt om succes met je voedingsplan te behalen, moet je leren om een kleine fout te maken om zo de schade te beperken.

Het controleren van een kleine ‘fout’ zorgt ervoor dat je comfortabel bent met het feit dat je soms een slippertje maakt in je voedingsplan. Het overkomt iedereen: niemand is perfect en zeker niet wanneer het aankomt op het volgen van een voedingsplan. Het eten van een halve brownie is geen grote misstap. Als je dit voor jezelf duidelijk kunt krijgen, zul je merken dat het veel gemakkelijker wordt om jezelf in te houden en te genieten van wat lekker is, in plaats van compleet los gaan en schuldgevoelens creëren.