Blog

NAAR OVERZICHT

 

Interview met Ralph Moorman

 

Ze studeert Voeding en Diëtiek, is blogger voor Fit Dutchies en een echte fit influencer op Instagram. Iris de Goede heeft ‘PCOS’, een hormonale disbalans, en studeert dit jaar af op dat onderwerp en wat de rol van hormonen bij gezondheid is. In de overige uurtjes werkt ze als PT-er in een fitnessclub en geeft ze voedingsadvies.   

 

Ralph Moorman, lr. levensmiddelentechnologie en gezondheidscoach, lanceerde onlangs zijn nieuwe boek ‘Hormoonbalans voor vrouwen’ en vertelt ons 12 december alles over zijn nieuwe boek, zijn visie op gezondheid en de rol die PT-ers daarin zouden moeten spelen. 

Iris greep de kans om Ralph Moorman te interviewen met beide handen aan. Er volgde een interessant gesprek over hormonen, trends, ontwikkelingen en de bekende vooroordelen over fitness en gezondheid. 

 

Iris: Om maar meteen te beginnen, wat heb je vanmiddag als lunch gegeten?

Ralph: Heel saai. Maar wel lekker en simpel! Boekweit pannenkoeken van volkoren boekweitmeel,ei en water. Belegd met avocado, rosbief en eentje met gerookte zalm.

 

Iris: En, waar kunnen we jou voor wakker maken?

Ralph: Haha… dat is een mooie! Het noorderlicht en vallende sterrenregen. Ook mooi he?

 

Iris: En qua eten?

Ralph roept zonder twijfel: Ja, baklava… Dat is echt ongelofelijk lekker. Nu heb je ook gelijk mijn grootste zonde te pakken.

                       

Iris: Je bent heel druk bezig om een enorme gezondheidsrevolutie neer te zetten. Maar, als je maar aan één project zou mogen werken voor het komende jaar, wat voor project zou dat zijn en waarom?

Ralph: Oei, dat is moeilijk! Ik ben onwijs trots op mijn eigen project. In Nederland wordt het steeds bekender, maar het blijft redelijk kleinschalig. Ik zou het dan toch wel willen uitvergroten. Over de grens, maar ook bij verschillende lagen in Nederland. Ruim 35% van de Nederlanders is bijvoorbeeld nog steeds helemaal niet met hun gezondheid bezig. Die moeten we ook zien te bereiken!

 

Iris: Hoe is jouw visie op personal training? Wat is jouw kern boodschap én jouw manier van trainen? Bijvoorbeeld: wat zijn je 3 favoriete oefeningen als je zelf traint, en waarom?

Ralph: Fantastische oefeningen vind ik squats, deadlifts en de bent-over row. Een goede basis. Maar, de squat is niet mijn ‘favoriete’ oefening! Ik vind het ook heel belangrijk om variatie in oefeningen, tempo en herhalingen te maken en altijd te zorgen voor een goede/nieuwe/andere prikkel van de spieren. Ik hecht hierbij veel waarde aan progressieve overload: het steeds zwaarder in gewicht of hoger in herhalingen gaan bij de oefeningen.

 

Iris: Wat is je ultieme herstel tip voor de fanatieke (kracht) sporters?

Ralph: Je voeding moet goed zijn. Herstel voeding is erg belangrijk, maar ook de juiste rust ná de training. Als je niet uitgerust aan je volgende training begint, kun je overtraind raken. Daarnaast is slaap zo ongelofelijk belangrijk, een goede nachtrust wordt vaak vergeten in het proces.

 

Iris: Wat adviseer je beginnende personal trainers?

Ralph: Onderscheid jezelf en laat jezelf zien. Er zijn zoveel personal trainers bijgekomen, maar mensen kiezen vaak een persoon die echt bij ze past. Ze willen een leuke persoon om mee te trainen! Kennis is een vereiste, maar een sociale, gezellige uitstraling is ook belangrijk.

 

Iris: Zo hebben de online #fitties en #fitgirls ook een belangrijke rol ingenomen in het motiveren van elkaar. Wat vind jij van de gemiddelde ‘fit girl’?

Ralph: Klopt! Die zijn er heel veel tegenwoordig. Je hebt ‘fitgirls’ die bezig zijn met gelukkig worden en lekker in hun vel zitten. Toppers vind ik dat! Maar anderzijds heb je de ‘fitgirls’ met een te laag vetpercentage en die hun menstruatie en vooral hun happiness verliezen. Dat is vergelijkbaar met wat er gebeurt bij anorexia: een verkeerde, gevaarlijke obsessie.

 

Bijvoorbeeld de meiden die naar mij toekomen en vragen hoe ze hun menstruatie terug kunnen krijgen, maar toch een zo laag mogelijk vetpercentage kunnen behouden. Onwijs gevaarlijk, zo’n wens! Als je lange tijd in een soort schaarste zit, is het logisch dat het lichaam een rem erop gooit, als je de energie daar niet voor hebt. Een goede hormonale balans is extra belangrijk bij deze groep meiden.

 

Iris: Ik ben er 12 december bij, wat ga je ons tijdens de conventie nog meer vertellen?

Ralph: Ik ga het hebben over mijn concept ‘de Hormoonfactor’. Ik ga laten zien hoe je als PT-er en als PT-klant hormonale disbalansen kunt herkennen en hoe je vervolgens met voeding, training en stressreductie deze hormonen ten goede kan beïnvloeden. Deze elementen zijn belangrijk om te bespreken en toe te passen bij personal training. Als je bijvoorbeeld de pijlers herstel, voeding en stress laat liggen, maar een super goede trainingsaanpak hebt, heeft dit grote gevolgen voor het gewenste resultaat. Die pijlers kun je als personal trainer niet negeren. Een brede aanpak is onwijs belangrijk! 

 

Iris: Ter afsluiting, want we willen niet alles verklappen natuurlijk, maar wat is jouw ultieme gezondheidstip?

Ralph: Maak je niet te druk! Dit vind ik toch wel de meest belangrijke. En, daarna komt voeding natuurlijk!