Blog

NAAR OVERZICHT

 

The commitment

 

Veel mensen starten met hun training en voedingsplan op de verkeerde manier. Wat je vaak hoort is ‘Maandag ga ik (weer) starten met gezonder eten en meer sporten’. Dit is natuurlijk een mooie gedachte, vol motivatie, maar vaak alweer vergeten als het maandag is…

 

Klinkt dit herkenbaar?

Er zijn twee types: 1, zij die alleen zeggen dat ze iets gaan doen en 2, zij die het ook daadwerkelijk doen. Het stellen van een doel is niet het probleem. Waar het vaak aan ontbreekt is de passie en commitment voor dat doel. Het alleen ‘willen’ is niet genoeg. Iedereen wil wel iets, maar waarom is het dan dat sommigen doorzetten om hun doelen te bereiken en het anderen niet lukt?

In deze blog wil ik je laten zien welke stappen je moet nemen als je meer wilt bewegen en gezonder wilt eten, zodat je ook veel meer commitment zult hebben en uiteindelijk succesvol je doelen kunt bereiken.

 

It’s your choice

Ik denk dat veel mensen niet graag willen veranderen. Ze willen graag progressie zien in wat ze doen, eigen keuzes maken en hun leefwijze zo optimaal mogelijk inrichten. Verandering is dan natuurlijk onvermijdelijk. De wereld om je heen verandert constant, maar progressie bestaat niet zonder dat jij actie onderneemt.

 

Uit meerdere studies blijkt dat mensen die eigen keuzes maken en progressie boeken, veel gelukkiger zijn terwijl ze hun doelen nastreven. Een eigen keuze geeft vrijheid en progressie geeft je voldoende hoop om door te zetten.

 

Een plan van aanpak komt hier goed van pas. Het helpt namelijk echt om iets op papier te zetten. Dit plan kun je voor je leggen en visualiseren. Het enige proces wat dan nog overblijft, is het uitvoeren.

 

Korte termijn doelen

Het is belangrijk om te beginnen met korte termijn doelen te stellen. Maak bijvoorbeeld een to do lijst per dag en streep alles weg wat je gedaan hebt. De kleinste dingen tellen! Bijvoorbeeld het eten van één gezonde maaltijd, een kleine wandeling maken in de pauze of minder alcohol drinken in het weekend. Kleine stappen die je in de juiste richting sturen. De korte termijn doelen zijn de missing links naar je lange termijn doelstelling. Het gaat uiteindelijk om progressie boeken en die komt in verschillende vormen voor.

 

Lange termijn doelen

Het lange termijn doel is wat je uiteindelijk wilt bereiken, toch? Dit wordt bereikt door meerdere successen van o.a. je korte termijn doelen. Dus, als jij 20 kg wilt afvallen in 10 maanden, kun je dit opdelen in kleine delen die je dagelijks en wekelijks kunt halen. Veel mensen halen hun doelen niet omdat ze ze zó groot maken, ze zich wijsmaken dat het te ver buiten hun bereik ligt, te lang gaat duren en/of ze het ‘toch nooit kunnen halen’. Maak kleine stapjes richting je einddoel en dan kom je er.

“It’s not the destination, it’s the journey you’re after.”

 

Maak je doelen meetbaar

Het is niet genoeg om het alleen op te schrijven ‘Ik wil meer spiermassa’ of ‘Ik wil vet verliezen’. Schrijf er getallen en deadlines bij. Maak het SMART! ‘Ik wil op 25 augustus 20 kg zijn afgevallen’. Maak je doelen meetbaar en deel ze op.

 

Wees positief

Als je alleen zegt, ‘Ik zou…’ dan heb je niet de juiste mindset. In plaats daarvan zeg je: Ik wil … kg wegen op 25 augustus als ik op zomervakantie ga. Dit zorgt ervoor dat je de juiste mindset hebt bij het stellen van je doelstelling. Je doet dit tenslotte omdat je het wilt.

 

Wees gedetailleerd

Schrijf niet alleen het einddoel op, maar schrijf ook op hoe je denkt je doel te gaan bereiken. Bijvoorbeeld: ‘Ik weeg op 25 augustus … kg door iedere ochtend naar mijn werk te fietsen, 3x per week naar de sportschool te gaan, iedere dag groente te eten’. Hoe gedetailleerder je bent, des te groter is de kans van slagen, omdat je overal aan denkt.

 

Maak het klein

Als afvallen jouw doelstelling is, probeer dan eerst kleine aanpassingen te maken. Optimaliseer je huidige leefstijl met oog op je einddoel. Begin met een aantal dagen in de week en ga bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag sporten. Leg langzaam en stapje voor stapje meer focus op je einddoel, maar zorg ervoor dat je je niet blind staart op afvallen. Keep it fun!  

 

Prestatie boven gewicht

In je trainingen kun je het weer gemakkelijker en leuker maken door de focus te leggen op prestatie in plaats van gewicht of afvalstrategieën. Hierdoor verleg je ook weer de focus van het afvallen naar een mooie prestatie, die krachtig bijdraagt aan het behalen van je einddoel.

 

De gedachte dat het gewoon te veel werk is of te veel tijd kost, maakt meer kapot dan je lief is. Altijd maar gezond moeten eten, constant naar de sportschool, elke dag vroeg opstaan, noem maar op. Concentreer je gedachten juist op de acties die positief bijdragen aan je einddoel en raak niet verveeld door de constante focus op dat einddoel. Zorg dat je zelfvertrouwen en motivatie hoog blijven voor een optimaal en blijvend eindresultaat.

 

Perfectie bestaat niet

Accepteren dat perfectie niet bestaat als je een doelstelling of belofte met jezelf maakt, gaat je verder helpen. Streef er niet naar, de weg naar je doel is niet vlekkeloos of lijnrecht, integendeel….