Blog

NAAR OVERZICHT

 

The Nutrition Jungle: Eiwitpoeder

 

Whey eiwit concentraat, whey isolaat, whey hydrolysaat. Je hebt zo ontzettend veel keuze, maar…

 

  • Werkt het echt? Zit er ook daadwerkelijk in wat er beschreven staat op het label?
  • Zoveel verschillende soorten, is het niet alleen maar marketing?
  • Wat is nou het verschil tussen al deze soorten eiwit?
  • Wat is het juiste eiwitpoeder voor jou?

 

Allemaal vragen waar jij vast en zeker antwoord op wilt. Vooral aan het begin van 2016, zodat jouw doelen nog realistischer zijn. Ik ga je wegwijs maken in deze eiwit jungle blog…

Whey Eiwit Concentraat

Concentraat is meestal de meest simpele vorm van eiwit. Volgens de regels moet een eiwitproduct dat gelabeld is met ‘concentraat’ tenminste 35% tot 80% eiwitten bevatten. Dus een schepje van 100 gram whey eiwit concentraat moet tussen de 35-80 gram eiwit bevatten.

 

Het maak proces

Om je een beeld te geven over hoe whey eiwit concentraat wordt gemaakt: de whey wordt gefilterd van onzuiverheden, vervolgens gedehydrateerd en er wordt een lekker smaakje aan toegevoegd. En dan kun je het al snel ‘Delicious Vanilla Whey Concentraat’ noemen. Sommige bedrijven doen er nog wel eens iets meer in, maar eigenlijk is er niet veel meer nodig of verplicht. Door dit eenvoudige proces is whey concentraat ook de meest goedkope bron van eiwitten

 

Whey Eiwit Isolaat

Whey eiwit isolaat heeft weinig restricties, behalve dan dat meer dan 90% van het gewicht eiwit moet zijn. Dus weer als voorbeeld: een schepje met 100 gram eiwit isolaat, moet voor meer dan 90% uit eiwit bestaan. Het is eigenlijk niet meer dan een scherpere standaard voor het schepje eiwitpoeder.

 

Veel aanbieders van supplementen zeggen dat hun isolaat eiwit heel erg ‘puur’ is en scheppen op over hoe goed het filterproces is en welke methode er gebruikt wordt om de beste kwaliteit te creëren. Ioniseren, koude filtratie, ultra of micro filtratie of andere dure woorden. Dit ligt natuurlijk helemaal aan het bedrijf en is geen regel die geldt voor alle isolaat eiwitten. Isolaat eiwit is alleen gedefinieerd door het aandeel eiwitten in het gewicht, dat zegt dus verder niets over de kwaliteit van het eiwit.

 

Kwaliteit vs. kosten
Eiwit isolaat is vaak duurder dan eiwit concentraat. Het is een persoonlijke beslissing of het het geld waard is. Vaak bepaald door het eiwit, de calorie ratio, smaak en oplosbaarheid. Sommige bedrijven kiezen er daarom ook vaak voor om hun eiwit isolaat beter oplosbaar te maken in water voor een perfecte shake, meer klanttevredenheid en dus meer omzet.

 

Whey eiwit hydrolysaat

Anders dan bij concentraat en isolaat is het proces hydrolysaat wel degelijk anders. Eiwit hydrolysaat wordt enzymatisch en met zuren behandeld, hierdoor worden de eiwitdeeltjes een soort eiwitcomplex. Ook wel ‘quarternary protein structures’ genoemd. Dit betekent dat de bioactieve immunoglobine verwijderd wordt. Dit ondersteunt je immuunsysteem. Hydrolyse bij dieetproducten werd voornamelijk gebruikt bij het maken van anti-allergene babymelk producten.

 

Bittere smaak

Doordat het aantal eiwitdeeltjes lager is, is eiwit hydrolysaat heel goed oplosbaar in water. Zo kan het super snel worden opgenomen door het lichaam. Het heeft wel als gevolg dat melk hydrolysaat vaak een erg bittere smaak heeft. De bittere smaak komt doordat het aminozuur Proline niet langer vast zit in de eiwitstructuur en dat heeft een ongelofelijke bittere smaak tot gevolg. De aminozuren Proline en Leucine zijn namelijk beide erg bitter.

 

En hoe zit dat dan met soja eiwitten?

Ben je bang voor fyto-oestrogenen? Klinken de termen genisteine, daidzeine en equol als namen uit de nieuwe Star Wars film?

 

Zullen deze soja isoflavonen je testosteronlevels zover omlaag halen en je hard verdiende ‘gains’ doen smelten als sneeuw voor de zon?

 

Verhitten en verteren

Alle soja producten (behalve rauwe soja) die in de winkel verkocht worden, worden met hitte behandeld om zo een aantal geselecteerde enzymen te vernietigen. Datzelfde geldt dus voor soja eiwit. Hierdoor worden enzymen verwijderd uit het soja product, waardoor het lichaam de soja goed kan verteren in de maag en darmen.

 

Twee soorten soja

Van soja eiwitpoeder zijn er twee soorten: je kunt kiezen voor soja isolaat, waarbij het percentage eiwit minimaal 90 is. Of je kunt kiezen voor het soja concentraat, waarbij het product wordt onttrokken van ethanol en dus ook de rondzwevende isoflavonen. Deze soja isoflavonen eten we bijna allemaal weleens.

 

Mannelijke hormonen

De impact die de soja isoflavonen op je mannelijkheid hebben, is zeer laag, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal geen impact heeft op je hormoonbalans. Deze isoflavonen hebben effect op de oestrogeen receptoren. Ze versterken soms de oestrogeen ‘effecten’, maar de isoflavonen zitten soms het signaal dat oestrogeen afgeeft ook in de weg. Alle drie de soja isoflavonen zijn dus fyto-oestrogenen (oestrogeen stimulerend) en antioestrogeen, afhankelijk van de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam.

 

Belangrijk dus om even bij stil te staan…

 

 

Educate yourself
In de steeds groter wordende ‘Nutrition Jungle’ is het belangrijk om je producten bewust te kiezen en vooral om jezelf goed te laten informeren over de effecten van de verschillende producten.

 

‘Education is learning what you didn’t even know, you didn’t know’.

 

Bronnen: