Blog

NAAR OVERZICHT

 

This is your wake-up call

 

Sporten in de ochtend is (of lijkt) voor de meeste niet de ideale manier om gezonder te leven. Toch heeft ’s ochtends sporten veel gezondheidsvoordelen. Je stofwisseling krijgt bijvoorbeeld een boost en het hormoon serotonine wordt aangemaakt. Dat zorgt ervoor dat je je happy voelt én beter kunt concentreren gedurende de dag. Ook niet geheel onbelangrijk: je hoeft je geen zorgen meer te maken over wanneer je moet sporten.

 

Je zal merken dat aan de hand van een paar simpele veranderingen je deze gezonde routine heel gemakkelijk kunt toepassen in jouw levensstijl.

 

“We become what we repeatedly do.” - Steven Covey

De avond voor de grote dag

Zorg dat je je ontbijt klaar zet. Dit kan een lekkere smoothie zijn of een bakje havermout met wat bosbessen en kaneel. Zorg er ook voor dat je vanavond cafeïne vermijdt en drink geen alcohol en ga niet met een volle maag gaat slapen. Drink voordat je gaat slapen extra veel water, wanneer je van de wekker wakker wordt met een mega volle blaas is dat meteen reden om uit bed te komen.

 

Versla je alarm

Stap 1 is essentieel om je ochtend workout te starten: WAKKER WORDEN!

 

Je kunt hiervoor natuurlijk een gewone wekker gebruiken. Als je om 6.30 uur wil starten moet je de wekker minimaal 15 minuten van tevoren zetten. Moet je naar de sportschool rijden? Houdt dan rekening met de reistijd. Nu het moeilijkste gedeelte: om 6.00 uur uit je bed komen.

 

Een simpele manier is om dit af te bouwen. Zet elke dag je wekker 10 minuten eerder en wen zo aan het idee. Dan kun je ook al beginnen met gewoon workouts thuis. Denk aan squats, lunges, push ups, burpees, sit-ups, jumping jacks etc. Tot het moment dat je naar de gym wil voor meer mogelijkheden natuurlijk.

 

You snooze you loose

Voor de snoozers onder ons, zet altijd 2 keer een alarm en leg je wekker aan de andere kant van de slaapkamer.

 

Let’s get the party started

Geen tijd meer om te rekken, strekken en vooral veel tijd te verliezen: sta direct op en gooi koud water in je gezicht. Zet meteen wat muziek op, eventueel met koptelefoon om de energie alvast te boosten.

 

Honger of geen honger

Een smoothie of shake is heerlijk om de dag mee te starten. Maar een banaan en een kop koffie is ook prima om je lichaam een energy boost te geven voor je workout.
Een voorbeeld van een smoothie die ik regelmatig drink in de ochtend:

 

Sociaal wakker worden

Je hebt een aantal apps die je helpen met het bijhouden wat je allemaal eet en uitvoert aan fysieke activiteiten gedurende de dag. Bijvoorbeeld Runkeeper en My Fitness Pal. Het werkt heel motiverend om na je workout te zien hoeveel calorieën je hebt verbrandt. En post je goede daad op social media voor de ‘bevredigende’ social media boost.

 

Je slaapkamer is geen bioscoop of kantoor

Het is belangrijk om je slaapkamer stress-vrij te houden. Laat alles werk gerelateerd buiten je slaapkamer en zorg dat je laptop en TV uit staan. Hierdoor associeer je de slaapkamer met rust en ontspanning en zal je ook veel beter slapen en uitgerust wakker worden.

 

Ook om 6.00 uur.