Blog

NAAR OVERZICHT

 

Trainen voor specifiek resultaat: deel 1

 

Nog te vaak zien we coaches en trainers die hun atleten het ‘gewicht hok’ ingooien met een A4’tje vol krachtoefeningen die al jaren worden gerecycled. De typische arm curl, lat pulldown en shoulder raise programma’s die alleen niet goed genoeg zijn. Hier moet verandering in komen. Niet dat deze programma’s verkeerd zijn, ze zijn zelfs met enige regelmaat belangrijk, maar we moeten veel breder kijken. De fout zit in het feit dat er wel een training wordt gemaakt, maar geen juiste planning…

 

Fit worden of sport specifiek trainen?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen trainen voor een verhoogde fitheid en van trainen voor verhoogde sport prestatie. Bij specifiek trainen voor een sport moet de periodisering, het opstellen van verschillende fasen van training, de fundering bieden waar vanuit gewerkt gaat worden. Dit zodat een atleet zijn beste prestatie kan leveren, op het juiste moment.

 

De persoonlijke planning

Als we kijken naar planning, zal er eerst een basis belastbaarheid en mobiliteit ontwikkeld moeten worden, voordat explosieve kracht getraind en ontwikkeld kan worden. Net zoals je niet snel kunt zijn, tenzij je ook voldoende kracht hebt. Het is dus heel belangrijk om de sport goed te classificeren en te kijken welke eisen hieraan gesteld worden, voordat er een trainingsplan wordt opgesteld.

Snelheid, uithoudingsvermogen, kracht, balans én coördinatie

Een voetballer zal in 90 minuten speeltijd meerdere malen op hoge snelheid naar een bal moeten sprinten. Deze speler moet dus snelheid én uithoudingsvermogen ontwikkelen. De meeste sporten hebben een combinatie nodig van snelheid, kracht en uithoudingsvermogen (en niet te vergeten behendigheid, balans en coördinatie). Maar de componenten kracht en mobiliteit worden nog steeds bij veel sporten (zeker op hoog niveau) onderschat.  

 

Vroeger dachten we…

Het onderschatten van deze componenten is een gevolg van jaren van misopvattingen en discussies. Zo werd er jarenlang gedacht dat je van zware krachttraining langzaam zou worden en dat je mobiliteit er negatief door beïnvloedt zou worden. Dat is natuurlijk niet waar, olympische gewichtheffers, worstelaars en turners, zijn allemaal heel mobiel en enorm explosief. En deze atleten hebben uiteraard enorm veel krachttraining in hun programmering…

 

De combinatie is key

Verbeterde kracht leidt juist tot verbeterde snelheid en uithoudingsvermogen, indien dit op de juiste manier en met de juiste timing in de training is verwerkt. Er zit dus wel degelijk een belangrijke methodiek in het ontwikkelen van kracht.

 

Maximale begeleiding

Je kunt niet zomaar een atleet de sportschool ingooien en verwachten dat hij gaat liften met 80% tot 95% van zijn 1RM. (De 1RM is het maximale gewicht dat je kunt tillen in een specifieke oefening met 1 herhaling technisch goed uitgevoerd). Er zal een goed doordacht stappenplan opgesteld moeten worden om deze atleet veilig te trainen, zodat zijn lichaam zich kan aanpassen aan de gestelde taak. De begeleiding die daarbij hoort is minstens zo intensief, want:

 

“In training, nothing happens by accident, but by design”

 

In mijn volgende blog ga ik nog dieper in op sport specifiek trainen en de begeleiding daarvan. Tot die tijd kun je alvast kijken naar het programma van het nieuwe PT Event dat we in samenwerking met Start2Move op 19 maart organiseren in Veenendaal. Daar gaan we namelijk nog verder in op het onderwerp ‘Sport Specific’. 

 
 
PT EVENT 1/2016
19 maart 2016
MEER INFO
PT EVENT 1/2016
SCHRIJF JE IN
FLEX MODEL
PT EVENT 1/2016
SCHRIJF JE IN
INSCHRIJFFORMULIER