Blog

NAAR OVERZICHT

 

Waarom, waarom, waarom zijn we nou te dik?

 

Wat is slechter, suiker of vet?


Over beide onderwerpen zijn al veek boeken geschreven, conventies voor georganiseerd en talloze onderzoeken naar gedaan. En dat allemaal om die ene vraag te beantwoorden: “Waarom zijn we te dik?”


De vraag is eigenlijk het allergrootste probleem.

Hoe zorg je er nou voor dat je eetgedrag veranderd? En hoe creëer ik de juiste mindset voor deze gedragsverandering?

 

Vingertje wijzen

De schuld geven van een enkele voedingsstof als boosdoener voor een epidemie als obesitas is de reden voor het eeuwige vingertjeswijzen. Het gaat maar door. We proberen te bedenken waarom het aantal mensen met overgewicht steeds maar blijft groeien en de vele pogingen om mensen maar gezonder te laten eten en leven lijken kansloos…

 

“Het maken van een voedingsplan dat meer stress en ongemak oplevert is gedoemd om te mislukken.”

 

Wat ik bedoel

Ik wil hiermee niet zeggen dat bepaalde groepen die een geselecteerde voedselgroep elimineren uit het voedingsplan niet werkt. Er is natuurlijk een grote groep mensen die bijvoorbeeld bewerkt voedsel compleet uit hun voedingsplan kunnen verwijderen (de-ik-eet-als-een-holbewoner-groep) en deze keuze bewust maken én hiermee ‘succes’ boeken.

 

Verhoudingsgewijs is dit een relatief kleine groep mensen en deze plannen zijn vooral gemaakt voor, en door personen met een bepaalde ‘attitude’. In de fitnesswereld vinden mensen het maar al te leuk om dikke mensen ‘af te vallen’, omdat ze niet sterk genoeg zouden zijn om bepaalde veranderingen aan te brengen in hun leven. Maar wat als veranderingen die worden aangeboden voor hen niet vol te houden zijn, niet bij hen passen?. Het niet aansluit bij hun huidige leven, andere gewoontes, mindset of misschien zelfs geen rekening houdt met hun budget? Kortom: meer stress dan oplossing bieden.

 

Het is niet zo dat de ‘ik-eet-geen-koolhydraten-meer-groep’, die brood, pasta, rijst proberen te vermijden, of andere ‘schrap-iets’ diëten waarbij alle koolhydraten of vetten worden weggelaten of geen zuivel gegeten mag worden, niet werken. Voor de één kan dit namelijk prima werken. Alleen in hun aanpak zit een grote gezamenlijk fout: ze zijn te extreem!

 

Een dergelijke aanpak zorgt er namelijk niet voor dat er gedragsverandering op de lange termijn ontstaat en het is op eigenlijk best wel zwart/wit. Diëten zijn namelijk niet ‘one-size-fits-all’ en zo’n dieet zal voor veel mensen niet werken.

 

Waarom werken die diëten dan niet?

Er is geen perfect dieet om vet te verliezen. Ook hoeven we niet steeds nieuwe ‘super diëten’ te bedenken om dat vervelende vet te verbranden. We weten al zoveel effectieve manieren om dit voor elkaar te krijgen. We kunnen onze tijd en energie beter besteden aan de vraag, waarom mensen zoveel moeite hebben om plannen vol te houden?

 

De afgelopen 10 jaar heb ik als Personal Trainer met veel mensen gewerkt hen te helpen vet te verliezen. Mijn voorkeur ligt vaak bij een mix van ‘calorie en carb cycling’ maar uiteindelijk is ieder persoon verschillend en zal je ook verschillende technieken nodig hebben. Sommigen vinden het bijvoorbeeld leuk om calorieën te tellen, waar anderen dit verschríkkelijk vinden. Sommigen vinden het prettig vinden om zeven maaltijden per dag te eten en er zijn er ook bij die er liever drie grote per dag eten. Bij deze aanpak zal je merken dat de voedingsprincipes het zelfde zijn, alleen de methode is verschillend, persoonlijk, maar zeker niet extreem. Het gaat tenslotte om consistentie.

 

De eeuwige zoektocht

De eeuwige zoektocht naar de magische dieet pil die voor iedereen werkt is ook wat ervoor zorgt dat we de verkeerde kant op gaan. Alle quick fix diëten en de ‘1,2,3 en je vet is weg’ mentaliteit klinkt ook veel beter dan horen dat je er daadwerkelijk voor moet werken en niet binnen 7 dagen blijvend resultaat gaat boeken...

 

“Vet is het grote probleem”
“Koolhydraten zijn de boosdoeners”
“Suiker is het grootste probleem”
“Gluten zijn de gemene boosdoeners”

 

Het zit hem in de hoeveelheid

In de afgelopen 50 jaar hebben we onze dagelijkse calorie inname verhoogt met zo’n 450 kcal per dag. Van die 450 kcal zijn ongeveer 200 kcal van koolhydraten, 200kcal van vet en ongeveer 50 kcal uit kunstmatige zoetstoffen. Dit terwijl onze dagelijks energieverbruik juist gedaald is met zo’n 150 kcal per dag. Zo zie je dat er ook niet een probleem aan te wijzen valt. We eten meer vet, meer koolhydraten, meer suiker. We eten meer van alles en we bewegen minder. Er zijn veel oorzaken waarom ons gedrag zo is veranderd en als we daar de focus op leggen hebben we de oplossing voor dit ‘probleem’ zo gevonden.